متن کامل قطعنامه مشورتی لویه جرگه عنعنوی

بسم الله الرحمن الرحمن الرحیم

متن کامل قطعنامه مشورتی لویه جرگه عنعنوی

افغانستان مهد جرگه هاست؛ جرگه ها در مقاطع مختلف تاریخی برای مردم و سرزمین ما اهمیت خاص و سرنوشت ساز داشته و دارد. صلح هدف مقدس و نیاز اولیه برای مردم ما و تمام اتباع جهان است. ما مردم افغانستان به این امر معتقدیم که تأمین صلح پایدار و بازسازی کشور می تواند از طریق تفاهم و پذیرش همدیگر به بهترین وجه، مساعد گردد. از جانب دیگر به این امر واقف هستیم که صلح نیاز به پیکار و مبارزه پیگیر با فاکتورهایی مانند تروریسم دارد که ثبات و آرامش عمومی را به چالش می کشاند و به کار دوامدار برای ساختن زیربناها، توسعه حکومتداری و توسعه اقتصادی و اجتماعی نیاز دارد. افغانستان در این پیکار به اقدامات مشترک و همکاری های منطقوی و بین المللی در عرصه های مختلف نیاز دارد. از آن جمله می توان به بعضی همکاری های استراتژیک میان جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند که قبلا عقد شده، داشتن تعهد دوامدار سازمان ناتو، روابط استراتژیک به شکل سند همکاری های اقتصادی با اتحادیه اروپا، معاهده همکاری های استراتژیک با کشور شاهی انگلستان و گفتگوها برای انعقاد سند همکاری های استراتژیک با کشور استرالیا نام برد.

 

 

ادامه نوشته

شب های بامیان در پرتو نور کمرنگ اریکین

 
شب های بامیان در پرتو نور کمرنگ اریکین
 

 

بامیان در کنار باستانی بودنش، اگر شهرت دیگری نیز داشته باشد؛ یک شهر بی برق است که چراغ موشک تاهنوز هم اهمیتش را در آن حفظ کرده است.
هرچند، این شهر یکی از شهرهای معروف و توریستی کشور است، اماهیچ گونه برق دولتی در آن وجود ندارد، باشنده گان این شهر شب ها با اریکین و چراغ موشک، خانه های شان را روشن می کنند.
جهانگردان نیز دراین شهر از بی برقی بهره برده و در دل شب های تاریک به آسمان نگاه می کنند و ستاره ها را می شمارند. بسیاری از شاگردان مکاتب و دانشجویان دانشگاه بامیان نیز همانند دوران بوعلی سینا و البیرونی در پیش اریکین وچراغ فتیله یی درس می خوانند.
با این وصف، شماری از شهروندان بامیانی شاکی اند که به اثر تنفس دود چراغ تیلی به مرض های گوناگون مثل سردردی، دل بدگی و مشکلات تنفسی گرفتار شده اند.
مادرعبدالله، شهروندی که در پشت بازار کهنه زنده گی می کند؛ از درد سینه و نفس تنگی شکایت دارد. او که دوداریکین را به دودچراغ موشک برتری می دهد و می گوید: «دود چراغ موشک سینه ام رامی گیرد، ما درخانه الیکین روشن می کنیم، چون که دودالکین نسبت به دود چراغ موشک کمتراست.»
صفیه، دانش آموز صنف نهم لیسۀ دخترانۀ مرکز بامیان که خانه اش در سمت غرب مجسمۀ ویران بودا واقع شده است، شب ها از تاریکی می ترسد، او می گوید: «در پیش الکین درس خواندن سخت است، چون الکین نمی تواند جاهای بیشتری را روشن کند، وقتی که همه خواب باشند ترس وجودم را فرا می گیرد، من هم از ترس می خوابم.»
سری به بازار بامیان می زنم؛ بازاری که در شب ها نمای آن شباهت زیادی به کاروانسراهای قدیم دارد، چون بر سر دروازه های هوتل ها و دکان هایش اریکین آویزان است. چوکی داران و مسافرین، شب ها در جاده و کوچه های مرکزی این ولایت همدیگر را در نور کمرنگ اریکین می بینند.
رستم، پسر ماما نجف که در وسط بازار هوتل دارد، می گوید: «ما در هوتل یک جنراتور شخصی داریم که فقط تا ساعت ده و نیم شب روشن است، بعد از آن همان چراغ تیلی والکین است، وقتی که برق دولتی نیست دیگر چاره نداریم جزچراغ تیلی.»
از سه سال پیش بدینسو، چندین پایۀ برق در این بازار دیده می شود، اما سیمی که از بالای آن پایه ها کشیده شده مثل تناب لباس می ماند، چون هیچ گاهی برق درآن ها جریان نیافته است.
علی ظفر، یکی دیگر از بازاریان بامیان درحالی که از بی برقی کمی عصبانی به نظر می رسد، می گوید: «این پایه های برق نمایشی است، برای بازی دادن مردم نصب شده است، چشم دولت کوراست، جایی که امنیت باشد نمی بیند، دلیل بی برقی ما صلح طلبی وامنیت ماست.»
واحدی بهشتی، عضو شورای ولایتی بامیان می گوید: «باوجود ی که شورای ولایتی و مردم بامیان از وزارت آب و برق درخواست های مکرر برای تأمین برق در این ولایت داشته اند ولی تاهنوز کدام جواب مثبتی از آن وزارت دریافت نشده است.»
دو سال پیشتر بند برق توپچی توسط والی بامیان و چند مقام بین المللی در این ولایت گشایش یافت که درگشایش آن گفته شده بود؛ تا سال 2012 دست کم شهر بامیان با نور برق روشن خواهد شد ولی تاهنوز این بند برق به حد گشایش باقی مانده است.
این در حالیست که به تاریخ 22 سرطان پروژۀ برق دیزلی در مرکز شهر ولایت بامیان تهداب گذاری شده است و داکتر سرابی، والی بامیان وعده سپرده است که این پروژه تا آخر سال 2011 به بهره برداری سپرده خواهد شد

منبع: خبرگزاری bostnews.com

گروه طالبان جینیسم های اسلام  

گروه طالبان جینیسم های اسلام  

نوت :

از دوستان خواننده تقاضا مندم که این پست راتابه آخرمطالعه نمایند ودرآخرقضاوت کنند که چراما گروه طالبان را به آیین جین تشبیه کرده ایم وآنان را جینیسم مسلمان نامیدیم .

مقدمه:

در تقسیم بندی ادیان ، ادیان را به گونه های زیر می توان تقسیم نمود :

۱- تقسیم ادیان به ادیان شرقی (ادیان هندی-چینی- ژاپن وحوزه جنوب شرق آسیا) وغربی( ادیان توحیدی ) .

۲- تقسیم ادیان به الاهی (اسلام - مسیحیت - یهودیت ، زرتشتی ، صابئیی ) وغیر الهی (ادیان شرقی مانند هندوئیسم وبودیسم و دائو وشینتو کنفوسیوس و..)

۳- تقسیم ادیان به ادیان زنده (موجود شرقی وغربی) ومرده (ادیان باستانی ایران - چین - مصر - روم - یونان - و... )

۴- تقسیم ادیان به متمدن و مدرن(ادیان شرقی وغربی که در اعتقادات دینی شان به موجود ماورائی معتقدند ودارای اندیشه و مکتب هستند)  و ابتدائی (ادیان قبیله ای در جنگل ها و صحراهای بزرگ  شرق وغرب وشمال وجنوب دنیا هستند مانند قبایلی آفریقا وسرخ پوستان آمریکا و...) .


یهودیت ،مسیحیت، اسلام، ادیان الهی هستند ودرباره ادیان زرتشتی وصابئی نیز دیدگاه های متفاوت بین مسلمانان است که آیا می توان آنهارا الهی برشمرد یا نه .

هندوئیزم - بودیسم - وادیان ژاپن وحوزه جنوب شرق آسیا ادیانی هستند که سابقه چندین هزار ساله را دارند و هندوئیسم دارای شاخه ها وریشه های متعدد است که یکی از آنها آیین جین یا جینه می باشد .   

نگاهی به مکتب جینیسم :

آیین هندو مانند درخت کهنسالی است که شاخه های نسبتا جوان خود را در سرزمینهای بزرگی گسترده است  برخی از این شاخه ها در اوج اقتدار بر همنان و به عنوان اعتراض به سخت گیریهای آنان پدید آمده است .

از جمله شاخه های هندوئیسم آیین جین (Jaina) به معنای پیروز است که پنج قرن قبل از میلاد پایه گذاری شد.

به اعتقاد جینها بنیانگذار این آیین مهاویرا (vira - Maha) یعنی بزرگ قهرمان ، نامیده می شود که بیست و سه پیشوا طی هزاران سال قبل از وی برخاسته اند و او بیست و چهارمین پیشواست . مهاویرا در قرن ششم قبل از میلاد در یک خانواده اشرافی هندوستان متولد شد. وی در سی سالگی دنیا را ترک کرد و پس از ریاضتهای طولانی به حقیقت دست یافت .

او پس از گستردن آیین خود به سال 526 ق .م . قالب تهی کرد و به نیروانا پیوست .

نمادآئین جین که به معنی ایست ودستور احتیاط درمشی است تا حشرات زیر پانشوند

مجسمه مهاویرا (vira - Maha) بنیان گذار آیین جین

شگفت آورترین سنت این قوم این است که پوشیدن لباس را حرام می دانند و معتقدند مهاویرا در حال ریاضت و ترک تعلقات نفسانی ، پس ‍ از مشاهده تعلق خاطر خود به حیا، همه لباسهای خود را بیرون آورد و تا آخر عمر برهنه به سر برد.

در حدود سال 79 ق .م . میان پیروان این مذهب در مورد حدود برهنگی اختلاف و دودستگی پدید آمد: فرقه آسمان جامگاهان (amhbra - Dig) هیچ لباسی را نپذیرفتند، در حالی که فرقه سفید جامگان (Svetambara) گفتند استفاده از اندکی پارچه جایز است . گاندی رهبر انقلاب هندوستان تحت تاءثیر این آیین لباسهای دوخته ایام جوانی را کنار نهاد و تنها از مقداری پارچه سفید استفاده می کرد.

 

اهمسا قانونی که مانع رشد وگسترش آیین جینه گردید :

آیین جین ، علاوه بر پذیرش معارف هندویی ، مسائل تازه ای را مطرح می کند  بر قواعد اخلاقی شدیدی اصرار می ورزد. به عقیده جینها رستگاری بر دو اصل استوار است یکی ریاضت کشی و دیگری اهمیسا یا پرهیز از آزار جانداران که تا نباتات و جمادات پیش می رود و کندن زمین برای کشاورزی ممنوع شمرده می شود.

با آنکه خوردن میوه درختان مجاز است ، استفاده از محصولات زیر زمین مانند چغندر، هویج ، شلغم و سیب زمینی که معالجه حیوانات اهلی و وحشی دایر کرده اند و معمولا پارچه ای بر دهان می بندند، که مبادا حیوان ریزی ناخواسته به دهانشان وارد شود و نابود گردد.

 آنان آب را قبل از نوشیدن صاف می کنند که مبادا کرمی وارد دهان شود و جان بدهد. همچنین جاروبی از پر طاووس در دست می گیرند و حشرات ریز را از مسیر خود دور می کنند خودکشی از طریق ترک طعام و شراب فضیلتی بسیار بزرگ به شمار می آید و خود مهاویرا نیز به این شیوه در گذشته است .

هم اکنون حدود دو میلیون پیرو آیین جین در هندوستان وجود دارد که روزگار بر تن آنان لباس کامل پوشانده و به جای گدایی سرگرم تجارت هستند و وضع اقتصادی خوبی دارند آنان آیین خود را نوسازی کرده اند و تنها قدیسان و اندکی از ایشان در زندگی به آن روشهای عجیب و غریب روی می آورند وبا بدن برهنه ویا احیانا عریان بیرون می آیند.

واما طالبان :

گروهی که یک ونیم دهه از عمرشان می گذرد وبرای خویش ایدئولوژی طرح نموده اند که با آن از دیگر جوامع انسانی واسلامی متمایز اند و مشی شان بسیار تند ونا آرام است وبا مشی خویش دیگران را به هراس می اندازندموارد زیر را می توان از آئیین طالبانیسم برشمرد

 

1-  ضیق نمودن دایره تفسیر ایمان وکفر: به مانند خوارج در صدر اسلام که با این کار حتی عده زیادی از مسلمانان را از اسلام خارج می دانستند .

2- اصل عمل به جنبه های ظاهری شریعت: مانند ریش گذاشتن ، عمامه به سر کردن، جلو گیری از خروج زنان از منزل و.....

3- عدم ترحم به حال انسان های بی گناه درهنگام مواجه شدن با دشمنانشان: چنانکه خوارج از دارالحرب ودارالکفر این گونه تفسیر داشتند وطالبان نیز درعملیات های انتحاری با گرفتن جان دشمنانشان جان ده ها آدم بی گناه را می گیرند تا به مقصودشان برسند .

4- توجیه اشتباهات با استفاده از وسایل ممنوعه در اسلام :اسلام حتی در مسئله جنگ با دشمن باب مستقل فقهی دارد به نام باب جهاد که در آن دستورات صحیح جنگ با دشمنان اسلام را به همراه احکامش بیان داشته است واستفاده از هرگونه وسیله که باعث قتل واز بین رفتن انسان بیگناه شود ممنوع دانسته ودر اسلام هرکس شهادت به یگانگی خدا ورسالت پیامبرش اقرار کند جان ومال وناموسش در امان است اما طالبان از آن تفسیر مغایر با دین ارایه می دهند وبا آنکه اسلام می گوید هدف وسیله را توجیه نمی کند آنان به این مسئله توجهی ندارند واز هرنوع وسیله ای برای رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند .

طالبان وجینیسم های هندوئیسم از انجهت به هم مشابه اند که:

اول : هردو از درون دین های بزرگ وتاریخی پدید آمده اند جین ها ازدرون آئیین هندو وطالبان از درون دین اسلام ، اسلام که به انسان تسلیم بودن به درگاه خدارا می آموزد .

دوم : هردو در مشی منحصر به فردند یکی به قدر احتیاط می کند که مبادا جانداران از او برنجد وبرای این کار جاروی از پر طاووس بدست می گیرند واز بسیاری از شغل ها پرهیز می نمایند ودیگری طور راه می رود که انگار نماینده خدا در روی زمین است ووقتی راه می رود احساس می کند تنها مجریان عدالتند وفقط آنان است که قسط وعدل را می تواند پیاده کند ولو با کشته شدن وبی خانمان شدن بی گناهان .

سوم : در پوشش ظاهری نیز این دو گروه شباهت هایی دارند جین ها معتقدند باید عریان ویا نیمه عریان باید راه رفت وبرای رسیدن به مطلوب حقیقی باید ترک حیا نمود تا به نیروانه نایل شد اما طاالبان می گویند باید برای رسیدن به خدا ریش را گذاشت عمامه بر سرنهاد ولباس های بلند پوشید واز این راه سعیی دارند خویش را نماد از رفتار وکردار صحابه راستین پیامبر معرفی کنند .

چهارم : سخت گیری ها وتاکید برپنداشت های آیینی این دوگروه هم بسیار مشابه اند به قدری که فقط عده خاصی از پیروان راستین آنها به اعتقادات شان باقی می مانند وتا آخرین نفس به آیین وشعایر آیین شان پای بندنددر جین راهبان جینی در شهرهای هندوستان برهنه ونیمه برهنه راه می روند وسربازان طالبان وطالبانیسم با پوشیدن لباسهای منحصر به فردشان به قتل وهراس افکنی درشهرهای افغانستان مشغولند تا نشان دهند ما برعهدمان پیابندیم واز اندیشه های آیین مان دفاع می کنیم .